Bezoek aan EK-kwalificatiewedstrijd NEDERLAND - WIT-RUSLAND (24 september 2016)

Op zaterdag 24 september zijn 11 senioren en 2 jeugdige talenten naar het splinternieuwe topsportcentrum De Koog in Koog aan de Zaan gereisd. In het kader van de EK –kwalificatie speelde het Nederlands Herenteam tegen Wit-Rusland (Belarus). We waren ruim op tijd om ons te kunnen vergapen aan de warming-up en het inslaan van de lange mannen. Om exact 17:00 uur klonk het beginsignaal.

De Nevobo-speaker gaf op kundige wijze commentaar bij ieder punt en hield vol vuur de aanmoedigingen op gang, daarbij geholpen door een DJ, die bij iedere interval de volumeknop wijd open zette! Gedurende de eerste 2 sets mocht dat allemaal niet baten. Onze landgenoten kwamen er niet echt aan te pas. Er werden o.a. te veel servicefouten gemaakt en bij de Wit-Russen lukte alles. Gevolg: 20-25 en 18-25! Het leek op een debacle uit te draaien, want bij 0-3 in sets zou het over en uit zijn!

Zover kwam het gelukkig niet, want in de derde set togen de mannen van bondscoach Gido Vermeulen furieus ten aanval. Ze bouwden snel een voorsprong op en hielden die vast (25-18). In het begin van het vierde bedrijf ging het gelijk op, maar even later was het al 14-9 voor Oranje. De ploeg van Wit-Rusland spartelde nog wel tegen, maar een killing block van Andringa en Parkinson (what's in a name?) zorgde voor 25-23.

Een vijfde en beslissende set was nodig. Dat werd een ware thriller ! De Wit-Russen lieten niet met zich spotten en namen resoluut de leiding. Op een gegeven moment stond Nederland met, als ik het goed onthouden heb, 7-12 achter! Zelfs de grootste optimisten zagen het niet meer zitten, behalve de speaker die de boel bleef ophitsen. Puntje voor puntje slopen onze lange mannen dichterbij, Wit-Rusland raakte van de kook en het onmogelijke gebeurde: 15-13 en daardoor een 3-2 winst in sets!! Zo'n apotheose heb ik nog niet eerder meegemaakt!

Een dag later won Nederland, eveneens in Koog aan de Zaan, met 3-1 van Turkije, waardoor rechtstreekse plaatsing voor het EK volgend jaar in Polen een feit is!

Jan Blauw