Spelregelcafé (01-02-2017)

Echte sporters beheersen de spelregels

Woensdag 1 februari organiseerden Ike, Jos en Paula het spelregelcafé voor leden van volleybalvereniging Wognum. De heren namen voor hun training de aftrap onder het genot van een lekker kopje koffie van Nel. Via de website volleybalmasterz.nl vonden we alle spelregels in heldere taal uitgelegd, herkenbare voorbeelden die de regels verduidelijken, uitleg over de 15 lastigste spelsituaties en oefentoetsen. We hebben met elkaar de 5 niveaus van de oefentoetsen goed doorlopen en wanneer er meer inhoudelijke vragen waren kregen we gedegen antwoorden van Jos, onze topscheidsrechter. De eindtoets bestond uit 20 vragen die binnen een bepaalde tijd beantwoord moesten worden. Alle deelnemende heren hebben de toets met goed gevolg afgelegd. Er volgden om 21:00 uur aflossing door de dames, die na de zware training wel een drankje verdienden. Ook bij de dames is iedereen geslaagd. Maar liefst 21 leden hebben ondertussen hun spelregelbewijs gehaald.

Aan het einde van de avond bleek de pinautomaat het niet te doen, dus naast een gezellige en leerzame avond was het ook nog eens een goedkope avond. Alhoewel ik bang ben dat deze rekening nog wel vereffend moet worden.

Masterz

Samen naar een veiliger sportklimaat. Sportiviteit en respect bevorderen; NOC*NSF en de sportbonden trekken hierin gezamenlijk op. Een van de belangrijkste hulpmiddelen hierbij is het vergroten van de spelregelkennis. Om deze kennis onder de sporters te bevorderen, is er de introductie van Masterz. Elf sportbonden bieden hun leden de Masterz website aan om de spelregelkennis te vergroten. Op deze website vinden de leden de spelregels in begrijpelijke taal, veel voorkomende spelsituaties die kunnen leiden tot discussie en toetsvragen om te kunnen oefenen. Ook kunnen leden hun officiële spelregelbewijs halen.

Waarom doen we dit eigenlijk?

Je leert op een leuke én handige manier de spelregels beter begrijpen. Zo weet je precies hoe je ze moet toepassen tijdens je wedstrijd. Je snapt de beslissingen van de scheidsrechter beter. En vooral: hoe beter jij de regels snapt, hoe groter je kans op winst! Samen naar een veiliger sportklimaat, sportiviteit en respect bevorderen.

We vinden het belangrijk dat iedereen de regels kent, vooral omdat er tijdens wedstrijden naar de scheids toe soms onduidelijkheden of irritaties zijn en dat is voor niemand leuk. We willen er naartoe werken dat 100% van de leden die twee jaar of langer competitie spelen zijn spelregelbewijs heeft gehaald en we zijn blij dat we hiermee een goede start gemaakt hebben.

Paula Bregman-Hogetoorn