Verslag oefeninterland Nederland – Tsjechië (H) (13-05-2017)

Na vele maanden voorbereiding was het eindelijk zover. Op zaterdag 13 mei werd in De Westfrieslandhal (bij velen beter bekend als De Bloesem) een oefeninterland gespeeld door onze Lange Mannen o.l.v. bondscoach Guido Vermeulen. De tegenstander was Tsjechië. Beide landen staan 23e (NED) en 27e (CZE) op de FIVB ranking, dus een voorspelling doen op de winnaar was lastig. De oefeninterland paste in de voorbereiding op het komende internationale seizoen, met daarin o.a. het WK-kwalificatietoernooi (voor WK 2018) in eigen land.

De aanvang was 18:00 uur, maar een uur van tevoren stroomden de tribunes al bijna vol. De warming up van beide teams was natuurlijk het bekijken meer dan waard. Maar misschien wel belangrijker was het verwerven van een goede positie op de tribune, waarmee de wedstrijd optimaal gevolgd zou kunnen worden. De PR had goed gewerkt, want de tribunes waren uitverkocht: ca. 1100 toeschouwers. De teams – vooral Oranje – konden dus op veel support rekenen. Zoals gebruikelijk was er ook een entertainer aanwezig. John Stubbe vervulde deze rol met verve. Vooraf werd er al flink geoefend met “My Block, My Block”, de wave, en het produceren van geluid/gejuich. En de DJ vulde de stiltes op met aanstekelijke muziek. Kortom, de sfeer was geweldig en het publiek “had er zin an”.

Een dag eerder werd door beide teams al gespeeld in de Emergohal in Amstelveen voor 300 bezoekers. Het werd een afgetekende 3-0 (25-17, 25-15, 25-19) voor Nederland. Om de tijd te vullen werd er nog een bonusset gespeeld die door Tsjechië werd gewonnen: 18-25.

Even voor zessen liepen scheidsrechters, lijnrechters en teams naar het midden van het center court om te luisteren naar de volksliederen. Maar niet nadat er een moment stilte was gehouden voor de kort hiervoor overleden Wim Moorman, competitieleider en oud-trainer/coach van VVW. Na het Tsjechische volkslied – over weilanden, dennenbomen en rotsen – werd het Wilhelmus door bijna iedereen meegezongen. De gladiatoren kwamen vervolgens een voor een, en onder veel gejuich binnen de lijnen. En om 18:02 kon de wedstrijd beginnen.

De sets verliepen alle zeer spannend. In de 1e en 3e had Tsjechië ietsje de overhand, maar Nederland trok de stand steeds weer recht in 2e en 4e set: 23-25, 25-21, 22-25, 25-20. Daarin kwamen alle elementen voorbij die van volleybal zo’n mooie sport maken: kill-blocks, geweldige aanvalsdreunen, briljante reddingen, gestrekte pancakes en lange rally’s met veel improvisatie. Maar ook falende services, mislukte tips over het blok, uitgeslagen ballen of een misverstandje. Na de 2-2 tussenstand volgde de beslissende 5e set. Nederland kwam ruim voor met 7-2, maar Tsjechië bereikte met kleine voorsprong (7-8) de verplichte veldwissel. Via 11-9 werd het 14-10. Door sterk serveren aan Tsjechische zijde kwam de spanning weer terug: 14-12. Verder lieten de Lange Mannen het niet komen: 15-12 en 3-2 winst.

De ballenjongens en -meisjes deelden in de vreugde van Oranje om de winst met high fives. Na afloop was het een enorme drukte op de speelvloer. Iedereen wilde natuurlijk met zijn of haar favoriet worden vereeuwigd op selfie of groepsfoto. De Lange Mannen en ook de Tsjechen namen daar alle tijd voor.

Intussen werden alle spullen en rommel in de zaal weer opgeruimd. Vele handen maken licht werk. En nauwelijks 1 ½ uur later was niet meer te zien dat er een interland was geweest. In het sportcafé van De Bloesem werd door de vrijwilligers nog een biertje gedronken, en werd teruggekeken op een zeer geslaagd evenement. Het smaakt naar meer, dus hopelijk volgt er snel weer zo’n evenement. De organisatie was in handen van volleybalverenigingen vvWognum en VVW, met ondersteuning van Sport&WelnessCenter De Bloesem, de NeVoBo en diverse volleybalverenigingen in West-Friesland. Dank aan allen die hebben meegewerkt om dit prachtige volleybalfestijn te realiseren.

Artikel in NHD

Op maandag 15 mei stond er een mooi artikel in het NHD: Bloesem opmaat voor bloeitijd. NeVoBo en de West-Friese volleybalverenigingen hebben de krachten gebundeld om een gemeenschappelijk doel na te streven: een meerjarenplan dat moet leiden tot een sexy imago voor volleybal, een bredere basis, een hogere top, en het langer vasthouden van talenten in de regio. De interland is slechts een startmoment, het meerjarenplan en de samenwerking moet nu vorm gaan krijgen. De ambities liegen er niet om. Over 7 jaar zou er een eredivisieteam bij heren en dames kunnen staan. En Wognum/De Bloesem zou het epicentrum van volleyballend West-Friesland moeten worden.

Kortom, we gaan nog wat beleven !!

Brief van Gemeente Medemblik aan vvWognum

Jos Steltenpool