Verslag Stratentoernooi (14+16 juni 2017)

Volleybalvereniging Wognum organiseerde wederom het Stratenvolleybaltoernooi - de 36e editie - in de Westfrieslandhal. Onze toernooileider van de afgelopen 10 jaar, Frans Vlaar, vond het na vorig jaar welletjes. Zijn taken zijn overgenomen door Hans Breeuwsma, die de inschrijfprocedure voor zijn rekening nam, en Jeroen Brink als wedstrijdleider in de zaal. Beide heren hebben de proef, zoals dat heet, met verve doorstaan! De wedstrijdleider zat voor het eerst bij dit toernooi op de begane grond in de toestellenruimte. Een minihandbal/voetbaldoel moest de gevoelige apparatuur beschermen. Tevens kon daar het bekende emmertje voor de wedstrijdbriefjes aan bevestigd worden.

klik voor meer foto's van het toernooi Het aantal inschrijvingen bleef dit jaar steken op 15 teams; vorig jaar hadden we 20 teams. Drukke bezigheden van sommige gegadigden en o.a. een aantal festiviteiten in omliggende dorpen werkten niet in ons voordeel. Niettemin streden de deelnemende teams op de eerste avond voor een zo hoog mogelijk plek in de finale op vrijdagavond. Het bleek dat sommige spelers van de betere teams nog niet geheel doorhebben dat je in de voorronde tegen de wat mindere teams niet voluit hoeft te gaan. De betere teams winnen zulke wedstrijden toch wel en de mindere teams hoeven niet steeds in hun schulp te kruipen voor weer een keiharde smash! In de finaleronde op vrijdag tegen gelijkgestemde teams is dat geen probleem.

De wedstrijdleider had - voor de finaleavond op vrijdag - een plaatsingslijst gemaakt. Hierdoor kwamen per poule de beoogde nrs. 1 en 2 in de laatste wedstrijdronde tegen elkaar uit. Die verwachting is in twee van de drie poules uitgekomen.

klik voor meer foto's van het toernooi De strijd om de toernooiwinst eindigde in het voordeel van de Zondebokken, een debuterend team van de Kerkweg. In de laatste jaren is daar een aantal mensen komen wonen die een aardige pot kunnen volleyballen. Paula nam de wisselbeker + bijbehorende bon voor een groot bittergarnituur in ontvangst. In het strijdgewoel eindigden de Nieuwelingen van de Westeinderweg op de 2e plaats (goed voor een worst van Keurslager Dick Kok), gevolgd door het Zangerskwartier.

In de B-poule, om de plaatsen 6 t/m 10 bleek de toernooiwinnaar van vorig jaar, Sijbelbroek de sterkste. Door geen enkele set te verliezen, en slechts een set gelijk te spelen, kregen zij na afloop ook een bon voor een bittergarnituur. Het jeugdig team Je Moeder, bood de meeste tegenstand en werd 2e, met een worst als beloning. De mensen van de Bonne Louiselaan - dat doet mijn fruittelerhart toch weer goed (!) - eindigden als 3e in deze poule.

De strijd om de winst in poule C, om de plaatsen 11 t/m 15, werd beslist in het voordeel van De Toffe Peren van voornamelijk mensen van de Gieser Wildemanlaan (nog zo’n mooie naam!). De beloning was ook hier een grote bitttergarnituur. De teams van de Bon/Ringbalk combi en de Drillers 2.0 eindigden op een gezamenlijke 2e/3e plaats met elk 10 wedstrijdpunten. Door een minimaal verschil in setsaldo werd de Bon / Ringbalk combi (+8) 2e (worst) en de Drillers 2.0 (+7) 3e. De poedelprijs (wisselbeker + spandoek van de P.V. van Leekerweide) met slechts 1 gewonnen set kwam in handen van de Toppers van de Veenrug.

Het Rad van Avontuur draaide op beide avonden weer als vanouds met onze vaste raddraaier Hans Breeuwsma in de hoofdrol. De deelnemende teams hadden, als inschrijfgeld, voor een groot en gevarieerd aanbod aan prijzen gezorgd! Onze demissionaire penningmeester - Pieter - kan hier tevreden op terugkijken! Vrijdagavond volgde hierna de bekendmaking van de einduitslag en de prijsuitreiking door onze nieuwbakken wedstrijdleider Jeroen Brink. Afgezien van de gebrekkige geluidsinstallatie in de sporthal, kunnen we weer spreken van een geslaagd toernooi.

Graag wil ik alle vrijwilligers bedanken voor hun inzet. Ook dank aan de EHBO'ers Wim en Piet. Wim had woensdag een makkie, maar Piet moest vrijdag een paar keer in actie komen, o.a. voor een enkelblessure en een overstrekte duim. Hierbij wil ik de pechvogels van harte beterschap toewensen.

Ook dank aan het barpersoneel van De Bloesem. Verder alle contactpersonen bedankt voor hun inspanningen en natuurlijk alle deelnemers voor hun sportieve deelname aan dit toernooi en de ingebrachte prijzen voor het Rad van Avontuur. Het toernooi is mede mogelijk gemaakt door P.V. Leekerweide en Keurslager Dick Kok, daarvoor onze dank!

Tot volgend jaar bij de 37e aflevering!

klik voor meer teamfoto's

De uitslag