Eindejaarstoernooi (27 december 2017)

Woensdag 27 december werd het eindejaarstoernooi van onze club gespeeld. Deelname door opgave, dat was Hans vergeten, maar er werd gelukkig nog een plek voor hem gevonden, dus hij hoefde niet naar huis. De zaal was om 19:30 open en men kon alvast inspelen, de warming-up kon beginnen nadat ook André de bal had ingeleverd. Piet van Zoonen was weer druk geweest door een warming up voor alle leeftijden in elkaar te draaien, en onder zijn bezielende leiding werden de spieren opgewarmd. Nadat Piet was gewezen op het tijdstip - het was al na achten - werden de vooraf door Mandy en Paula geformeerde teams opgenoemd, en kregen ze het spelschema, met daarbij nog een formulier met quizvragen over volleybal.

We speelden met tien (!) teams in twee poules, op vier velden. Bij twee van de velden waren de netten van de bovenkant tot aan de grond met zeil afgedekt zodat er blind gespeeld moest worden. Vooral het blind spelen leidde soms tot kolderieke taferelen. In de pauze werden we getrakteerd op een consumptie door het bestuur en vertelde voorzitter Ko de Groot een paar wetenswaardigheden, o.a. over de voortgang van de uren perikelen, en positief, Mandy en Floortje werden in het zonnetje gezet voor hun inzet bij het Nijntje beweegdiploma. Vervolgens gaf Fabian de huidige stand van zaken in de competitie van de teams weer. Na een tweede speelronde werden rond 22:00 de resultaten ingeleverd en de velden opgeruimd.

Voor het eindspel werden er banken en dikke matten over de lengte in de zaal geplaatst. Twee teams, tegen over elkaar renden beurtelings over de bank naar de mat in het midden en door middel van buikschuiven moest geprobeerd worden de mat tegen de bank van de opponent te schuiven. Niet alle teams waren nog compleet want Nancy werd al in de kantine gesignaleerd. Na het opruimen en douchen gingen we op voor de prijsuitreiking. De standen waren fanatiek bij gehouden en de spanning was te snijden. Verrassend was dan ook de mededeling van Paula, dat ieder team winnaar was omdat er gespeeld was met de Olympische gedachte meedoen is belangrijker dan winnen.

Daarna kwam Mandy met de quizvragen, o.a. Wie was de tegenstander van het Nederlands herenteam vorig jaar in de Westfrieslandhal? (Tsjechië) en de eindstand? ( Nederland - Tsjechië: 3-2). Wie was de bedenker van het volleybal? Dat bleek niet V. Olliebal te zijn, maar de Amerikaan William G. Morgan (niemand goed). De leeftijd waarbij deelgenomen kan worden aan het Nijntje beweegdiploma? Twee jaar, hadden de meesten goed (genoemd door de voorzitter in zijn toespraak). Na de mededeling dat ook hier geen prijs voor was, werd Jordy nog even naar voren geroepen. Hij had zijn broer zonder diens medeweten met handtekening en al opgegeven als nieuwe p.r. man, hij moest boete doen door zijn teamspelers van deze avond, bij naam te noemen, wat hem lukte - pffffff - en ook nog een drankje opleverde. Afsluitend deelde Paula mee, dat we nog een bittergarnituur van zowel het bestuur als de Bloesem mochten verwachten. Dit werd met luid applaus begroet, en onder het genot van een drankje en genoemde hapjes, was het nog lang gezellig.

Paula, Mandy en hulptroepen, bedankt!

André Ikink