Interview met Wim Broekhuizen

Introductie

Wim is 69 jaar jong en zijn hobby's zijn: schaatsen (hij heeft 2 keer de Elfstedentocht uitgereden!!!), hardlopen (4x de marathon uitgelopen!), lezen en toerfietsen. Wim is secretaris van de tourclub en commissielid van de avondvierdaagse te Wognum. In zijn jonge jaren heeft Wim ook nog gevoetbald bij de voetbalclub in Schagen.

Wim woont sinds 1978 op de Postgalei en alvorens hij zijn huis daar kon betreden moest hij eerst sneeuwschuiven. Wim heeft na de HBS in Schagen in de administratie gewerkt en daarna een opleiding fysiotherapeut gedaan. Jarenlang heeft Wim als fysiotherapeut gewerkt in het St. Jan, later het Westfries Gasthuis te Hoorn. Wim is getrouwd met Ina Slot. Bij de lezers onder ons bekend vanwege de boeken die zij geschreven heeft in de Westfriese taal.

Interview/vraaggesprek

Wim kwam in aanraking met volleybal op de middelbare school. Omdat Wim later een zittend beroep had als administratief medewerker in 1973, wilde hij daarom graag sporten. Dat werd volleyballen bij Dinsvo (Dinsdagavond Volleybal) te Purmerend. Na zijn verhuizing naar Wognum in 1978 heeft hij zich aangemeld bij onze vereniging. Hij trainde toen zelf onder leiding van Nico Godfriedt. Naast de volleybaltrainingen leerde hij ook tijgeren, duiken en over kasten springen. Een soort commandotraining. Wim speelde competitie als spelverdeler in heren 3 met o.a. Jos de Jong, Jan Witte en Piet van der Plas. Hij vond de onderhandse techniek het lastigste om onder de knie te krijgen. Je hebt hier namelijk een goede oog-hand techniek voor nodig.

Wim heeft enkele bestuursfuncties gehad binnen de vereniging. Hij zat in de technische commissie. Samen met Agaath van Hoogdalem en Johan Zwarts en in goed overleg met de trainers deelden zij de teams in. Vele heikele punten moesten worden opgelost. Ook nam Wim regeltaken op zich voor het Jumbotoernooi. Ter verduidelijking: De Nederlandse spellenfabriek Jumbo, met als bedrijfslogo een olifantje, gaf een budget (sponsor bijdrage) waarvan o.a. miniatuurolifantjes als wisseltrofeeën werden gekocht. Ieder jaar organiseerde onze vereniging het Jumbotoernooi. De teams van Wognum mochten meestal zelf de tegenstanders zoeken, maar natuurlijk van dezelfde sterkte. De winnaars van diverse poules werden beloond met een olifantje (een zeer geliefde prijs!).

Verder regelde Wim ook de stratenteams van de Postgalei. In 1994 nam Wim het stokje over van Graddy van Yperen als trainer van de recreanten. Hij begon in de gymzaal met twee damesteams. Als dank voor de loodzware trainingen werd hij aan het einde van het seizoen gevangen genomen door de dames en onder de koude douche gezet. Als goedmakertje was er daarna gerstenat en hapjes. Er werd dan geklonken op het nieuwe seizoen. Na enkele jaren verhuisde de vereniging naar sporthal 't Span. Een hele andere ambiance, groter en hoger. Geen last meer van balken aan het plafond. Inmiddels waren er ook mannen bijgekomen en hadden we dus een mixteam. Dat betekende een eind aan de koude douches aan het einde van het seizoen. Wim heeft in totaal 20 jaar de recreanten getraind met als doel, het bevorderen van de lenigheid en trachten de volleybaltechniek op een hoger niveau te brengen. Daarnaast mocht het sociale aspect ook niet vergeten worden. Op 60-jarige leeftijd wilde Wim er een streep onder zetten, maar gelijk Heintje Davids haalden de leden hem tot 6 keer toe over, om nog een jaartje te blijven. Op z’n 66e zette hij er dan echt een streep onder. Op hilarische wijze heeft de recreantengroep afscheid van hem genomen. Hoe? Het stokpaardje en het hondje van H werden aan Ina en Wim gepresenteerd door Piet Konijn. Tot slot nog een prachtige zanghulde.

Na de volleybaltijd is Wim nog steeds actief voor onze vereniging als E.H.B.O.-er bij het straten– en bedrijvenvolleybal en valt hij soms in als trainer voor de recreanten. (ze zijn nooit uit het oog, en zeker ook niet uit het hart verdwenen!)

Tot slot geeft Wim het volgende aan de vereniging mee. De toekomst van de vereniging ligt in de opleiding, het scholen van de jeugd.

Piet van Zoonen