Verslag Stratentoernooi (13+15 juni 2018)

Op woensdag 13 en vrijdag 15 juni organiseerde vvWognum het de 37e Stratenvolleybaltoernooi in de Westfrieslandhal. Maar liefst 5 teams, die vorig jaar meededen, meldden zich deze keer om uiteenlopende redenen af. Verrassend genoeg waren er ook weer 5 nieuwe inschrijvingen. Er zit dus nog muziek in! Deze keer hadden we o.a. concurrentie van de Nibbiker kermis. Eén dag voor onze 1sup>e toernooiavond meldde een team zich om die reden af! Gelukkig had Hans Breeuwsma, die de inschrijfprocedure voor zijn rekening nam, een team achter de hand. Op het laatste moment konden we The Weather Wolves verwelkomen, met dank aan Floortje! Het heeft Hans heel wat zweetdruppeltjes gekost, maar met 15 teams hadden we weer een mooi deelnemersveld.

klik voor meer foto's van het toernooi Na de eerste krachtmeting op woensdag 13 juni kon de balans worden opgemaakt voor de finaleronde op vrijdag 15 juni. De teams werden door wedstrijdleider Jeroen op sterkte ingedeeld in drie poules van 5. In poule A streden de teams om de toernooiwinst. Er waren diverse spannende wedstrijden met een miniem verschil in setpunten. Het winnende team van vorig jaar, De Zondebokken (Kerkweg), speelde nu in een gewijzigde opstelling onder de naam Bloesem Bakborrelaars. Wie verzint zo’n naam? In ieder geval bleken zij ook deze keer over het beste team te beschikken en mag onze trofeeleverancier die bijzondere naam op de toernooibeker graveren. Als 2e eindigden de Westeinders, ook geen onbekenden. De derde plaats was voor de Toffe Peren, vorig jaar nog 11e ! Een aantal mensen uit de perenbuurt is het afgelopen jaar lid geworden van de volleybalvereniging en dat hebben we gemerkt! De bewoners van de andere kant van de A7, de Oostenders werden zeer verdienstelijk 4e. Het bereiken van de A-poule leek jarenlang een utopie, maar het blijkt toch te kunnen; dus ook daar zit nog muziek in.

In poule B om de 6e t/m 10e plaats was het team van onze noorderburen, spelend onder de naam Sijbelbroek, te sterk voor de andere teams in die poule en behaalde als enige team tijdens dit toernooi de volle winst met 16 wedstrijdpunten. De 2e plaats was voor de Toppers van de Veenrug, die zich revancheerden voor de poedelprijs van vorig jaar! Als derde in deze poule (= 8e in de eindrangschikking) eindigde het Zangerskwartier, dat na de 3e plaats vorig jaar in poule A, nu een toontje lager moest zingen!

De strijd om de poedelprijs te ontlopen (poule C) was heel spannend. Van de 10 wedstrijden eindigden er 7 in een gelijkspel! Slechts een team, The Weather Wolves, wist drie keer te winnen en werd dan ook winnaar in deze poule. Tweede werd het team van Willem Overboom; Drillers 2.0. De nummers drie, vier en vijf behaalden elk 6 wedstrijdpunten. Het setsaldo moest de doorslag geven en dat was voor de Nieuweweg het meest nadelig met -40, tegenover -29 voor de Pareltjes en -4 voor Team Waard. De poedelbeker staat dus voor een jaar bij de familie Kok aan de Nieuweweg.

De drie poulewinnaars kregen een bon voor een grote portie bittergarnituur, voor de nrs. twee was er een worst van onze keurslager beschikbaar. Op beide avonden draaide Het Rad van Avontuur weer op volle toeren met Hans Breeuwsma als vaste raddraaier. Er was een groot en gevarieerd aanbod aan prijzen voorhanden, bijeen gebracht door de deelnemende teams als inschrijfgeld. Vooral vrijdagavond waren de lootjes niet aan te slepen. Op de slotavond volgde daarna de bekendmaking van de einduitslag en de prijsuitreiking door onze wedstrijdleider. Jeroen, nog bedankt voor de professionele wedstrijdleiding!

Alles bij elkaar was het weer een geslaagd toernooi. Hierbij wil ik onze EHBO’ers Wim en Piet bedanken voor hun inzet. Hun aanwezigheid was niet voor niets. Zo moest er een aantal kleinere kwetsuren behandeld worden. Dit heeft deels te maken met de ongeoefendheid van een aantal deelnemers. Dat is een gegeven bij deze toernooien. De opslag bijvoorbeeld hoeft niet eens hard te zijn om een punt te scoren. Voor de beginners is het verwerken van de opslag op zich al moeilijk genoeg. Harde opslagen en smashes vergroten de kans op blessures. Advies: houdt rekening met elkaar en speel alleen hardere ballen (vooral de opslag) op wie dat aankan! Dat merk je snel genoeg. Op vrijdag tegen gelijkgestemde teams vooral in poule A is dat geen probleem.

Graag wil ik alle vrijwilligers bedanken voor hun inzet. In het bijzonder Clemens voor de zaaldienst en Piet voor het regelwerk bij de lootjesverkoop. Ook dank aan het barpersoneel van De Bloesem. Verder alle contactpersonen bedankt voor hun inspanningen en natuurlijk alle deelnemers voor hun sportieve deelname aan dit toernooi en de ingebrachte prijzen voor het Rad van Avontuur. Het toernooi is mede mogelijk gemaakt door P.V. Leekerweide, waarvoor onze dank!

Tot volgend jaar bij de 38e aflevering!

De uitslag

Poule A extra prijs